Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Erik Eklunds första tid som generaldirektör

Nyhet 2024-10-01
Porträtt på Erik Eklund som står framför en tavla med en lotsbåt i modell bredvid

Den 10 juni i år tillträdde Erik Eklund som ny generaldirektör för Sjöfartsverket. Här berättar han om sina intryck hittills och vilka medskick han vill ge branschen och politiken.

Vilka är dina starkaste intryck efter första tiden som generaldirektör?

Det har varit stora ytterligheter. Å ena sidan all positiv energi och det stora engagemang jag mött när jag träffat personer ute i verksamheten som verkligen brinner för samhällsuppdraget och den stolthet de känner över sitt eget jobb och för gruppen. Å andra sidan går det inte att blunda för den extremt utsatta ekonomin som vi har. Det är en stor utmaning att balansera de olika delarna; att både leverera förväntad service och samtidigt hushålla med pengarna.

Vilket är ditt viktigaste medskick till sjöfartsbranschen?

Signalerna jag får från branschhåll är att rederierna är nöjda med Sjöfartsverkets expertis och kvaliteten på våra leveranser. Från vår sida är det prioriterat att upprätthålla detta, samtidigt som det inte går att blunda för den extremt utsatta ekonomin som vi har. Vi har en stor utmaning framför oss när det gäller att balansera de olika delarna: att både leverera förväntad service och samtidigt hushålla med pengarna.

En annan fråga som jag vill lyfta handlar om överflyttning av trafik från vägar och järnvägar till sjön. När man har diskuterat överflyttning har man ofta talat i termer av att flytta över 20–30 procent av trafiken, men jag tänker att några enstaka procent kan göra stor skillnad till en väldigt låg kostnad. Alla trafikslag behövs och när vi hör om bilköer, överbelastade järnvägar och eftersatt underhåll får vi inte glömma att staten också har tillgång till en annan infrastruktur där det finns en massa kapacitet som skulle kunna utnyttjas mer. Jag tänker på köteorin: du har ett bra flöde, men rätt vad det är så stoppar det upp och blir kö. På samma sätt behöver du bara plocka bort litegrann för att det ska börja flöda igen. Jag har tagit upp det i mina diskussioner med Trafikverket, att detta är något vi borde kroka arm i för att hitta överväganden för att få till en bättre helhet för alla.

Och ditt medskick till politiken?

Jag upprepar det jag sade i Almedalen i somras: bortom vad vi själva kan påverka, har vi ett systemfel i hur Sjöfartsverket finansieras. Vi har ett avkastningskrav på 3,5 procent, men bortsett från några enstaka år har vi inte klarat detta, oavsett vem som varit generaldirektör eller vilken regering vi har haft. Då anser jag att vi kan slå fast att vi har någon form av systemfel i hur finansieringsmodellen ser ut. För mig är det ingen åsikt, utan bara rena fakta.

Vad är roligast med att vara generaldirektör på Sjöfartsverket?

Att få möjlighet att åka ut och titta på den fantastiska verksamheten. Att träffa medarbetarna och höra om deras vardag. Jag möter så mycket positiv energi, yrkesstolthet och engagemang för vårt viktiga samhällsuppdrag. För det mesta är det bara glädje, men även känslomässigt tuffa situationer. När jag besökte en av våra helikopterbaser hade de just räddat en person som sedan tyvärr inte klarade sig. Sådana situationer är en del av deras vardag, så det är viktigt att komma ihåg att det finns olika verkligheter och just den händelsen är nog den som berört mig mest.

Rekommenderad läsning

Bild på lotsbåtar

Möt våra medarbetare

Det finns många olika yrkesgrupper i Sjöfartsverket. Läs vad våra medarbetare själva arbetar med.

Möt våra medarbetare