Framtidens sjöfart
Sjöfartsverket arbetar aktivt med att utveckla framtidens sjöfart. Arbetet sker inom såväl en nationell som internationell kontext med program och projekt inom forskning och innovation.
Forskning och innovation på Sjöfartsverket
Sjöfartsverkets initiativ till och ledande roll i en rad internationella projekt bidrar till utveckling och förnyelse inom såväl Sjöfartsverket som sjöfartsområdet och bidrar till att integrera sjöfarten i ett intermodalt perspektiv och skapar förutsättningar till att öka sjöfartens konkurrenskraft.
Sjöfartsverket tar ett konkret ansvar för framtidens sjöfart genom innovation och tjänsteutveckling samt bidrar till att effektivisera myndighetens egen verksamhet. En viktig komponent i detta arbete är att aktivt bidra till internationella standarder och en utvecklad maritim digital infrastruktur.
Sjöfartsverket fokuserar sitt forsknings- och innovationsarbete på följande områden:
- Digitalisering, automatisering och informationsdelning
- Robust och precis positionering
- Främja överflyttning av gods från land till sjö
- Minskad miljö- och klimatpåverkan
De konkreta satsningsområdena är:
- Det digitala anlöpet
- Digitala och uppkopplade farleder
- Sea Traffic Management
- Navigationsstöd från land
- SAR 2.0
- Likabehandling
- Framtidens fartygsflotta
- Framtidens trafikcentraler
Samarbeten
Sjöfartsverket samverkar i sitt forskning- och innovationsarbete med industrin, akademin, sjöfartsnäringen och andra myndigheter såväl i Sverige som internationellt. De internationella regelverken och sjöfartens globala dimension gör att samverkan utanför Sveriges och Europas gränser är nödvändig. Ett nära samarbete inom EU möjliggör också extern finansiering från EU:s olika finansieringsprogram för forskning och innovation.
Smarta anlöp
Sjöfartsverket medverkar tillsammans med Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar, Sveriges Skeppsmäklareförening och Näringslivets Transportråd i ett gemensamt program för att skapa effektivare hamnanlöp genom digitalisering.
Simulatorcenter
Sjöfartsverket har sedan 2012 sin simulatoranläggning i Göteborg, samlokaliserad med Chalmers simulatoranläggning. Sjöfartsverkets simulatoranläggning utgör ett teknikcentrum som bidrar till morgondagens lösningar inom sjöfart och maritim verksamhet.
Trafikledning till sjöss
Trafikledning till sjöss möjliggör optimerade hamnanlöp, informationsdelning i realtid mellan fartyg och hamnar eller landcentraler (för till exempel trafiksamordning och räddningsledning).
REDO 2.0
Sjöfartsverket medverkar tillsammans med sjöfartsbranschens aktörer i ett gemensamt forskningsprojekt för social hållbarhet till sjöss.
Fler framtidsprojekt
Vi bedriver en lång rad projekt inom flera områden. Alltifrån trafikledning till sjöss till vintersjöforskning.
Avslutade projekt
EfficientFlow
I projektet EfficientFlow inför hamnarna i Gävle och Rauma(Finland) system och processer baserade på realtidsinformation för effektivare hamnanlöp. Projektet jobbar också med att förbättra trafikflöde av stora fartyg genom de trånga svenska och finska skärgårdarna.
STM BALT SAFE
STM BALT SAFE kommer att bidra till ökad säkerhet för sjöfarten i Östersjön genom STM-kompatibla sjöfartstjänster till sjöfarten i Östersjön, och genom att digitalisera informationsutbytet mellan fartyg och trafikcentraler.
Ranging Mode for the Baltic Sea
Ranging Mode (R-Mode) är ett nytt positioneringssystem baserat på landstationer i stället för exempelvis satellitteknik.
Senast uppdaterad 2022-02-28