Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Alla ville hylla Atle som fyller 50 år

Nyhet 2024-10-02
Människor, vimmel, infrastrukturministern med mikrofon
Infrastrukturminister Andreas Carlson var på plats för att fira Atle.

Med orkester, tårta, bubbel och ballonger hölls 50-årsfirandet för isbrytaren Atle på Stadsgårdskajen i Stockholm. Gästerna har varit allt från intresserade skolelever, till representanter från sjöfartsbranschen och politiken. Alla har varit helt överens om vikten av fungerande isbrytning för att hålla hela Sverige öppet.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle har brutit is i fem decennier och behovet av isbrytning är större än någonsin. Bland annat var infrastrukturminister Andreas Carlson ombord för att fira Atle. Nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfart. Utan Sjöfartsverkets statsisbrytare skulle svensk industri inte fungera och vissa hamnar i Norrland skulle komma att behöva stänga i upp till 130 dagar om året. Infrastrukturminister Andreas Carlson lyfte vikten av isbrytning i sitt högtidstal i samband med firandet på Atle under onsdagen.

Karl Helin talar inför Atles 50 årsdag
Karl Helin, befälhavare på Atle.
Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.

– Isbrytarna är av avgörande betydelse för att hela Sveriges ska fungera, för att hålla alla hamnar öppna. Regeringen har avsatt medel för att påbörja omställningen till nya isbrytare, men Atle kommer ha en viktig roll några säsonger till. Jag vill tacka Sjöfartsverket och besättningen på Atle för allt arbete under de gångna åren och önska lycka till framåt.

Elin Swedlund, transportansvarig på Skogsindustrierna, var tydlig med hur beroende skogsindustrin är av en fungerande isbrytning.

– Totalt exporterar vi för 160 miljarder om året och sysselsätter 120 000 personer. Svensk skogsindustri behöver fortsätta vara konkurrenskraftig och för det krävs en uppgradering av isbrytarflottan. Effektiva sjötransporter gör att vi kan vara konkurrenskraftiga. Jag vill tacka Atle och dess besättning för allt de gjort för skogsindustrin och för Sverige.

Flottan med Atle och de övriga isbrytarna som byggdes på 1970- och 80-talet är trots att de är välunderhållna i stort behov av att bytas ut. Närmst ligger upphandling av en ny isbrytare som ska vara större, bredare och modernare och som Sjöfartsverket har fått välkommen finansiering för. Utöver det kommer det att behövas minst en stor till och verket utreder just nu vilket antal isbrytare Sverige behöver i framtiden, och vilken storlek de ska ha.

– Sverige behöver en vintersjöfart som fungerar varje dag, dygnet runt för att Norrland ska kunna ha den infrastruktur som behövs. Vi behöver fler isbrytare, och inte bara en. Isbrytning bör jämställas med vinterväghållning på väg och järnväg som finansieras av staten, säger Berit Blomqvist, vd, Sveriges Skeppsmäklare.

Barn som tittar ut från bryggan på Atle
Skolbesök på bryggan på Atle

Isbrytare lockar när branschen skriker efter kompetens

Sjöfartsverket vill att fler unga får upp ögonen för sjöfarten som alternativ när de ska välja utbildning och karriär. Enligt Transportföretagen behövs 2200 nya anställda närmsta åren och behovet är stort även på lång sikt. I måndags var därför nära 600 elever från utvalda högstadie- och gymnasieskolor samt Sjömansskolan på studiebesök ombord på Atle. En lyckad dag där vi hoppas få se flera ansikten ombord i besättningen om några år.

Konvoj på lördag 5 oktober

Atle har haft sällskap av Sveriges första statshavsisbrytare, Sankt Erik, vid stadsgårdskajen. På lördag 5 okt kl.10.00 lämnar de tillsammans i en gemensam konvoj när Atle åker vidare söderut för fortsatt firande i Norrköping. Välkommen till kajen och vinka av dem då!

 

Rekommenderad läsning

Frej ut på isbrytning

Isbrytning

Vi ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt.

Driften av isbrytare