Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Navigationsstöd från land - fas 2

Att kunna ge navigationsstöd till fartyg på distans, enligt liknande principer som fjärrstyrda flygledartorn, kan inbjuda till nya möjligheter för sjöfarten och transportsystemet totalt sett. Det kan gälla tillgänglighet, ekonomi, arbetsmiljö och hållbarhet. Detta forskningsprojekt ska utröna om det kan bli verklighet och i så fall hur.

En illustration som visar ett fartyg i havet och sen en infälld ruta med en person vid en dator i ett kontorslandskap

Navigationsstöd från land är ett av Sjöfartsverkets satsningsområden inom forskning och innovation som syftar till att bli ett komplement till den traditionella lotsningen.

Projektet har en budget på 38 miljoner kronor över åren 2022-2025. Trafikverket finansierar 29 miljoner och Sjöfartsverket finansierar 9 miljoner.

Övriga partners i projektet är RISE, VTI, Luftfartsverket, Linköpings universitet, Chalmers tekniska högskola och Transportstyrelsen.

Formellt deltagande rederier är just nu Tärntank Rederi AB, Thunbolagen och Tarbit Shipping, men även ett tiotal andra har varit med och bidragit..

Projektet har flera olika delar:

  1. Projektledning och kommunikation (SjöV)
  2. Procedurer, kompetensanalys och organisation (Chalmers)
  3. Ekonomi- och aktörsanalyser (RISE)
  4. Riskanalyser och föreskrifter (RISE)
  5. Testinfrastruktur (SjöV)
  6. Systemdemonstrationer (SjöV)

Halvtidsrapporterna återfinns här

En halvtidskonferens hölls i Göteborg 2 oktober 2024:. 

När projekt drog igång så lanserades det med bland annat denna nyhet!

Senast uppdaterad 2024-10-22