Statsisbrytaren och polarforskningsfartyget Oden
Isbrytaren Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden. 1991 blev Oden världens första icke-atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen.
Oden levererades av Götaverken Arendals varv till Sjöfartsverket 1989. Under åren har Oden uppgraderats och utrustas med avancerad vetenskaplig utrustning och för närvarande är fartyget en av de främsta forskningsplattformarna i polarhaven. För att kunna använda Oden som en forskningsplattform har Polarforskningssekretariatet ingått ett långtidsavtal med Sjöfartsverket, en statlig myndighet med uppgift att främja polarforskning.
Den 7 september 1991 nådde Oden Nordpolen, som första icke-atomdrivna fartyg och hon har sedan dess använts för maringeologi och oceanografi som ekologisk forskning och atmosfärsforskning i Arktis och Antarktis. I augusti 2021 hade hon besökt Nordpolen för tionde gången och under fem säsonger har hon även arbetat i Antarktis.
Oden är ett tungt fartyg, hon väger ungefär 13 000 ton, vilket är nästan dubbelt så mycket som Sjöfartsverkets andra isbrytare. Den stora jätten är trots sin tyngd mycket flexibel och kan utrustas med vetenskaplig utrustning, containrar med laboratorier, frysförvaring samt annat som för att forskare inom många olika områden ska kunna använda fartyget. Ombord finns också till exempel gym, bastu, sjukrum och privata hytter med dusch och toalett.
Sjöfartsverket är ägare och har driftansvaret för samtliga sex svenska statsisbrytare inklusive Oden. Isbrytarna är av stor betydelse för att sjöfarten till och från Sverige ska kunna fungera året om. Normalt pågår isbrytarsäsongen från december till slutet av maj. Oden är något annorlunda jämfört med andra fartyg genom att fartyget är bredare i fören än i aktern. Under isbrytning spolas stora mängder vatten från munstycken i fören för att smörja skrovet och spola undan is som bryts loss.
Fakta om Oden
Längd: 107,75 m
Bredd: 31,20 m
Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988
Hemmahamn: Norrköping
Maximalt antal personer ombord: 86
Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
Djupgående: 7,0–8,5 m
Deplacement: 11 000–13 000 ton
Ägare: Sjöfartsverket
Fart i öppet vatten: 16 knop
Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop
Dieselolja: 4 370 m3
Smörjolja: 100 m3
Färskvatten: 310 m3
Ballastvatten: 3 650 m3
Färskvattengenerator: 20 m3/dag
Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)
Senast uppdaterad 2024-07-12