Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Våra isbrytare

Sjöfartsverket har sex egna isbrytare; Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer. Även arbetsfartygen Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.

Ale - specialbyggd för Vänern

Ale är förvisso minst av de fem statsisbrytarna, men hon är inte desto mindre viktig för det. Ale har oftast långa isbrytarsäsonger i och med att det också brukar vara första isbrytare ut i inledningen av vintern. Ofta är det även Ale som är den isbrytare som avslutar säsongen när våren tagit knäcken på isen.  

Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik.

Mer om Ale

Isbrytaren Ale i isen
Isbrytaren Ale är specialbyggd för Vänern.

Atle - pionjären i sin klass

Atle stod klar 1974 och var därmed först av isbrytarna i Atleklassen, där även Frej, Ymer samt de finska isbrytarna Urho och Sisu ingår. Atle är byggd för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken och har under åren visat sig vara mycket väl anpassad för detta syfte. 

Mer om Atle 

Isbrytaren Atle i isen under en blå himmel.
Atle var den första färdigställda isbrytaren i den nya klassen som den därmed fick ge namn åt. Foto: Patrik Ström

Frej - systerfartyg till Atle och Ymer

Frej levererades till Sjöfartsverket den 30 september 1975 och blev därmed den andra svenska isbrytaren i Atleklassen. Liksom de andra i samma klass är Frej ypperlig på att bemästra alla issituationer som kan uppstå i Bottniska viken och Östersjön.

Mer om isbrytaren Frej

 

Isbrytaren Frej i lätt is under en blå himmel.
Isbrytaren Frej.

Idun - varmt tillskott för kalla vintrar

Idun är byggd 2006 på Aker Yards i Norge. Hon är 74 meter lång, 17 meter bred och har en dödvikt på ca 1300 ton. Därmed placerarar hon sig storleksmässigt mitt emellan Atle-klassen (Atle, Ymer och Frej) och vår minsta isbrytare Ale. Idun är därför ett välkommet tillskott i flottan då Ale är den isbrytare som både är äldst och har flest drifttimmar på ett år som nu kommer kunna avlastas med hjälp av Idun. Sjöfartsverket förvärvade henne från det norska rederiet GC Rieber i mars 2024. 

Mer om Idun

Bild på Idun

Oden - isbrytare och forskningsfartyg i ett

Oden byggdes i Göteborg och togs i bruk i januari 1989. Syftet var att fungera både som isbrytare och forskningsfartyg och har haft båda rollerna sedan dess. I september 1991 blev Oden världens första icke-atomdrivna övervattensfartyg att nå nordpolen, en position som upprepats vid flera tillfällen efter det. Under vintrarna används Oden för isbrytning i Bottniska viken. På somrarna chartras fartyget ut för forskningsexpeditioner i Arktis. Oden har även gjort flera uppdrag i Antarktis. 

Mer om isbrytaren Oden

Isbrytaren Oden stävar genom isen.
Isbrytaren Oden är både isbrytare och forskningsfartyg.

Ymer - pionjär i Arktis

Ymer levererades till Sjöfartsverket hösten 1977 och blev därmed den sista isbrytaren i Atleklassen. Sommaren 1980 genomförde Ymer en forskningsexpedition i arktiska vatten. Ymer har fått common rail, ett insprutningssystem som minskar bränsleförbrukningen, eftermonterat.

Mer om isbrytaren Ymer

Isbrytaren Ymer i tunn is.
Isbrytaren Ymer är yngst i Atle-klassen.

Senast uppdaterad 2024-09-05