Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Snabb insats vid olyckan i Flintrännan

Nyhet 2025-03-11

Den 1 mars kolliderade en pråm med en fyr i Flintrännan. Den påkörda fyren gick helt av och ligger nu på botten och pråmen har flyttats bort från farleden. Flera delar av vår verksamhet har varit involverade i arbetet.

Pråmen stående på brofundamentet  med  kopplad bogserbåt inför bärgningen
Bärgningsarbete av pråmen: Foto: Sjöfartsverket

Olyckan inträffade på lördagsmorgonen den 1 mars när pråmen kolliderade med ledfyr 18 i Flintrännan, strax söder om Öresundsbron. Sedan dess har flera avdelningar inom Sjöfartsverket samarbetat, både med varandra och med externa aktörer. Det har varit ett nära samarbete mellan bygg- och anläggningsdrift, sjömätning, lotsverksamheten, farledsunderhåll, juridik och pressberedskapen.

Pråmen undersöktes för att bedöma dess skick innan den flyttades av en bärgningsfirma. Den låg kvar på fyrfundamentet fram till söndagsförmiddagen, då den bogserades baklänges genom Flintrännan mot Malmö hamn. Våra lotsar ansvarade för att utforma en Pilot plan för operationen, från grundstötningspositionen fram till ankomsten i Malmö.

— Det viktigaste här var att pråmen leddes utanför farleden till säkert vatten så att Salvage Master kunde fortsätta undersökningarna och att andra fartyg kunde passera på ett säkert sätt. Syftet med undersökningarna var att säkerställa att en vidare säker transport kunde ske till Malmö hamn, säger Björn Andersson, tf. lotsområdeschef i Malmö.

Den sjunkna fyren är cirka 12 meter lång och väger ungefär 140 ton. När pråmen var borta från grundet gick vårt sjömätningsfartyg Jacob Hägg ut för att mäta in området runt fyren och fastställa dess exakta position.

— Vi behövde ta reda på om det fanns risk att fyren skulle glida ut i farleden och bli en fara för sjötrafiken samt skapa ett underlag för framtida bärgningsarbete, säger Ola Ekmark, befälhavare på Jacob Hägg.

Vårt arbetsfartyg Scandica var på plats innan bärgningen för att bistå med transport av pumpar och kraftaggregat från land ut till pråmen. När pråmen hade bogserats till en säker plats utanför farleden och Jacob Hägg hade genomfört sjömätningen, kunde lotsområdeschefen fatta beslut om utmärkning. En röd boj placerades utanför fyrfundamentet, och en gul prick markerade toppen av fyren på botten. Scandica lade ut dessa bojar i farleden för att säkerställa trygg passage för sjötrafiken.

Sjömätningen samt boj- och prickutläggningen tog knappt tre timmar för våra fartyg.

 

Farledsfartyget Scandica sätter ut bojar efter avslutad sjömätning
Fartyget Scandica sätter ut bojar. Foto: Ola Ekmark
Bild på lotsbåt som far på farled

Sjöfartsverket

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten.

Om Sjöfartsverket