Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Ny belysning i Luleås farleder ökar tryggheten för sjötrafiken

Nyhet 2024-11-28
Belysning i Luleå farled.
Ny kantbelysning längs farleden för en tryggare och smidigare sjötrafik. Foto Nicklas Liljegren.

Säkerheten i Luleå hamn får ett rejält lyft när Sjöfartsverket genom projekt Malmporten moderniserar farlederna. Ny kantbelysning ska skapa tryggare och smidigare sjötrafik – samtidigt som strandpromenaden får nytt liv. Dessutom planeras för 17 fyrar och 92 bojar.

– Belysningen ska hjälpa fartyg att tydligt se konturerna av land, vilket ökar säkerheten och minskar risken för olyckor, berättar Max Bjurström, projektledare för Malmporten.

För några veckor sedan avslutades årets förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten. Nu har Sjöfartsverket inlett första etappen av den omfattande farledsutmärkningen, med målet att höja säkerheten och tillgängligheten för sjötrafiken.

I somras inleddes ett arbete på Sandön och Likskäret för att installera kantbelysning längs den närmare kilometerlånga Klubbnäspassagen. Nu finns det belysning på en sträcka av 750 meter på Sandönsidan och 250 meter på Likskäret.

– Kantbelysningen sprider ljus längs strandlinjen utan att blända fartyg, och samtidigt belyses strandpromenaden, något vi hoppas ska glädja allmänheten, säger Dmytro Holubynskyy, delprojektledare för farledsutmärkningen på Sjöfartsverket.

Projektet har lagt stor vikt vid modern farledsutmärkning. Förutom den nya belysningen planeras 17 fyrar och 92 bojar som ytterligare ska säkra och underlätta sjötrafiken in och ut från Luleå hamn. Arbetet med bojarna drar igång från 2025 och arbetet med fyrarna från 2026.

Den nya infrastrukturen sätter en ny standard för säker sjöfart i Luleå och gynnar både den tunga trafiken och fritidsbåtar.

Fakta – projekt Malmporten
Projekt Malmporten inleddes 2013 som ett initiativ från Norrbottens viktiga basindustrier som behöver kunna ta emot större, fullt lastade fartyg vid hamnen i Luleå. Luleå Hamns utveckling och stärkta godskapacitet är en grundförutsättning för den tillväxt och gröna omställning som nu sker inom gruv- och stålindustrin. Med Malmporten följer upp till fyrdubblad lastkapacitet sommartid samt minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader med upp till 40 procent vardera. Luleå Hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU och landets största bulkhamn, det vill säga gods i lös mängd.

Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Luleå Kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket.

Belysningsstolpar längs gång- och cyjkelstråk.
Nu finns det belysning på en sträcka av 750 meter på Sandönsidan och 250 meter på Likskäret.

Läs mer på gemensamma projektsidan