Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Färdigmuddrat för i år i Luleås farleder

Nyhet 2024-10-04
Himmel med tjocka moln, vatten, mudderverk som arbetar

Årets förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten är klara och mudderverken har lämnat Luleås skärgård. Det innebär att den grova utformningen av farlederna nu är klar. Nästa steg blir det stora muddringsarbetet som ska pågå under fyra år.

De förberedande muddringsarbetena som utförts av världens största mudderverk i Luleås farleder är nu färdigställda. I hamnområdet pågår muddringen i någon vecka till innan det sista mudderverket lämnar Luleå. Arbetena inleddes den 6 juli och de megastora mudderverken har nu lagt grunden för den muddring som planeras att starta efter att isen släppt 2025.

– Nu har vi gjort klart den grova utformningen av projektet och vi kan konstatera att muddringsarbetena har löpt på fantastiskt bra och vi är klara enligt ursprunglig plan. Det är såklart positivt för årets entreprenad i sig, men framför allt för projektet i stort. Nu kan vi starta med full kapacitet redan efter islossningen framåt våren, säger Max Bjurström, Sjöfartsverkets projektledare för Malmporten.

Upphandling i gång inför det riktigt stora muddringsarbetet

Under 2025 väntas det stora muddringsarbetet påbörjas, det som omfattar de återstående cirka 19,5 miljoner kubikmeter muddermassor i farlederna och hamnområdet. Under de kommande säsongerna görs även en insats i Norra Kvarken utanför Umeå, för att öppna upp Bottenviken för de så kallade Östersjömax-fartygen.

Sjöfartsverkets och Luleå Hamns upphandling av entreprenör till det stora muddringsarbetet pågår just nu och ambitionen är att teckna kontrakt i månadsskiftet januari/februari 2025. Nu pågår även Luleå Hamns upphandling av den första etappen av anläggandet av en ny djuphamn där cirka en kilometer lång kaj ska byggas.  

– När vi nu avslutar de förberedande muddringsarbetena lägger vi en viktig säsong bakom oss och vi fokuserar nu på att säkra de kontrakt som krävs för kommande säsonger. För Luleå Hamns del blir kontraktet för djuphamnens första etapp en viktig milstolpe som kommer att möjliggöra effektivare godshantering, säger Linda Wikman, projektledare Luleå Hamn.

Om muddringsarbetena 2024

Under årets säsong har Sjöfartsverket muddrat i ett av de mest utsatta områdena i Sandgrönnleden, där Kalix-pinnmon, en för området unik typ av morän, är som allra svårast.

Inne i hamnen har Luleå Hamn avlägsnat löst material för att nå berget, som senare ska borras, sprängas och muddras för att ge fyllnadsmaterial till den nya kajen.

Luleå hamn och Sjöfartsverket har muddrat området Mellan Skvampen för att förbereda för att kunna ta emot förorenade massor på havsbotten.

Sammanlagt har över 1,5 miljon kubikmeter massor muddrats under säsongen.

Under hela muddringssäsongen 2024 har mätningar av buller och grumling gjorts kontinuerligt för att säkerställa att villkoren för projektet inte äventyras. Ett riktmärke som projektet förhåller sig till är larmvärden, som är en förinställd gräns som larmar när en viss mätning är på väg att bli för hög.

Om projekt Malmporten

Projekt Malmporten inleddes 2013 som ett initiativ från Norrbottens viktiga basindustrier som behöver kunna ta emot större, fullt lastade fartyg vid hamnen i Luleå. Luleå Hamns utveckling och stärkta godskapacitet är en grundförutsättning för den tillväxt och gröna omställning som nu sker inom gruv- och stålindustrin. Med Malmporten följer upp till fyrdubblad lastkapacitet sommartid samt minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader med upp till 40 procent vardera. Luleå Hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU och landets största bulkhamn, det vill säga gods i lös mängd.

Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Luleå Kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket.