Drönare på iskallt uppdrag i senaste numret av Sjörapporten
Nyhet 2022-12-16
I årets femte och sista nummer av Sjörapporten vrider och vänder vi på temat hållbar sjöfart. Du kommer bland annat att kunna lära dig mer om hur drönare i framtiden kan komma att hjälpa till med isrekognosering och träffa representanter från Rusta, som valt att frakta sina varor till sjöss. I detta nummer hittar vi även flera jubilarer, däribland självaste Sjörapporten som fyller 25 år i år.
Att ha kontroll på isläget i havet är oerhört betydelsefullt – oavsett om det gäller att hålla öppet flöde till industrierna i Bottenviken eller en klimatforskningsexpedition i Arktis. KID-projektet syftar till att öka möjligheterna att inspektera isens status på ett klimatsmart sätt med hjälp av drönare. Emelie Tingström, Sjöfartsverkets projektledare, berättar mer om KID-projektet och om dess möjligheter.
I detta nummer träffar vi även Rusta som berättar mer om deras beslut att välja sjövägen i samband med att de placerade sitt nya centrallager på Händelö strax norr om Norrköping. Här pekas närheten till effektiv logistik, miljösmarta sjötransporter och stark lokal samverkan ut som avgörande för varujättens beslut.
Under hösten har det även, som bekant, varit ett maktskifte i riksdagen. Vi vände oss till Skeppsmäklareföreningen och Näringslivets transportråd för att få deras bild av vad detta kan innebära för sjöfarten.
Vad tycker du om Sjörapporten?
I årets sista nummer efterlyser vi dina åsikter om tidningen. För att Sjörapporten ska fortsätta att vara en relevant tidning behöver vi veta vad vi gör bra och vad vi kan göra bättre. Vi hoppas att du vill dela med dig av dina åsikter genom att svara på en kort läsarundersökning.