Dags för upphandling av mudderentreprenör till projekt Skandiaporten
Nyhet 2024-11-25
Nu öppnar upphandlingen för en av Sveriges största muddringsinsatser på över två decennier, när Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB söker en mudderentreprenör till projektet Skandiaporten. Skandiahamnen ska fördjupas och farleden ska breddas för att möjliggöra fullastade anlöp av världens största containerfartyg, med syfte att säkra Sveriges näringslivs access till hela världen.
Totalt kommer cirka 9 miljoner kubikmeter muddermassor att hanteras och 12 stycken fyrar ska byggas för att förstärka farledsutmärkningen. Upphandlingen förväntas locka många aktörer inom muddringsbranschen, och Sjöfartsverkets projektledare Jenny Röström är optimistisk.
– Vi tror att intresset för Skandiaporten är stort och hoppas att flera kvalificerade leverantörer kommer att lämna anbud på detta viktiga och spännande projekt, säger Jenny.
Tidsplan
-
Anbudsinlämning: Leverantörer har till den 1 september 2025 på sig att lämna sina offerter, varefter utvärdering och tilldelning av uppdraget sker.
-
Start för muddring: Arbetet planeras att påbörjas i augusti 2026 och väntas pågå i omkring 1,5 år.
-
Kompletterande hamnarbeten: Under tiden pågår också förstärkningen av Skandiahamnen, där Göteborgs Hamn AB samarbetar med NCC för att anpassa hamnen för större och tyngre fartygslaster.
Projekt Skandiaporten beräknas stå färdigt i februari 2028, vilket väntas ge Sverige en strategisk fördel i den internationella handeln. Göteborgs hamn är i dagsläget den enda hamnen i Skandinavien som kan ta emot världens största fartyg, men begränsas idag av nuvarande djup och bredd på farleden. Med Skandiaporten på plats väntas Skandiahamnen bli en ännu viktigare hubb för global sjöfart och exportindustrin.
Om Skandiaporten
Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige som kan ta emot världens största fartyg. Men fartygen blir allt större och redan idag hindrar farledens djup de stora fartygen från att anlöpa Göteborg fullastade. För att säkra framtidens handel behöver hamnen anpassas för modern sjöfart. Projektet är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn AB.