Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Jobba till sjöss

Det finns mängder av jobb där du kan arbeta till sjöss – från jungman utan utbildningskrav till befälhavare eller lots som kräver både universitetsutbildning och sjötid. Vilket passar dig?

För många är det en dröm att kunna arbeta med sin hobby. För sjömän är det vardag. Att arbeta ombord är speciellt på många sätt. I regel arbetar man 2-4 veckor i sträck och är därefter ledig lika länge. Isbrytarna är ett sådant exempel. På fartyg arbetar man i skift och det finns alltid ett antal personer i tjänst. Att kunna kombinera en lång fritid med att i perioder jobba intensivt är en tillvaro som inte är för alla, medan det för andra passar som handen i handsken.

Inom Sjöfartsverket har vi också tjänster till sjöss där man utgår hemifrån eller från en station och är i tjänst upp till cirka 13 h i sträck, med en arbetsperiod om 1-7 dygn, vilket passar dem som inte vill ligga ute i flera veckor. Exempel på det är lots eller båtman.

Säkerheten är det absolut viktigaste ombord och övningar för både evakuering och brand sker ofta. Oavsett befattning har man även en säkerhetsroll ifall något skulle hända. Det kan till exempel vara som rökdykare eller att köra livbåt.

Den besättning som framför båten, oavsett fartygstyp, kallas driftbesättning och är i regel 10-20 personer som ansvarar för både navigation, underhåll och maskinen. Den resterande delen av besättningen finns i intendenturen, till exempel köket där vi har kockstewards som lagar fantastisk mat ombord till besättningen.

En andra familj

En spännande sak med att jobba på fartyg är, förutom att man kommer till platser som man sällan eller aldrig besöker, att det blir som små samhällen. Om problem uppstår måste man lösa dem på plats, oavsett om det är en brand, fel på motorn eller någon som behöver sjukvård.

Fartygen är ofta utrustade med exempelvis gym, tv-rum och bastu för att man ska ha en meningsfull fritid ombord och kunna koppla av. På de allra flesta fartygen finns bra uppkoppling så att man kan hålla kontakten med de där hemma.

Vad krävs för att få jobba till sjöss?

För att få arbeta till sjöss, oavsett befattning, behövs följande certifikat:

Basic Safety (grundläggande säkerhetsutbildning)

Det krävs också läkarintyg för sjöfolk (utfärdas av läkare godkänd av Transportstyrelsen) samt ett aktuellt sjötjänstutdrag från Tranportstyrelsen.

För mer detaljerad information om respektive klass och behörighet, gå till Transportstyrelsens behörighetsguide (Behörighetsinformation - Transportstyrelsen)

Vad kan jag jobba med till sjöss?

Nedan har vi listat exempel, utifrån utbildningsnivå, vad du kan jobba med till sjöss inom Sjöfartsverket. Ett viktigt begrepp att förstå när man tittar på behörigheter är sjötid, det vill säga faktiskt antal arbetade dagar. Jobbar du till exempel 15 dagar på en månad, då är sjötiden 15 dagar. 

Det kan skilja något vilka behörigheter och certifikat som krävs beroende på fartyg. I våra rekryteringsannonser finns mer detaljerad information för den specifika tjänsten som ligger ute. Här hittar du våra lediga tjänster. 

Vilken utbildning har du?

Jungman

Jungman är en nybörjarbefattning och det krävs ingen utbildning, förutom certifikatet som krävs för all sjögående personal. En jungman blir lite som en vaktmästare ombord och har arbetsuppgifter som att måla, ta bort rost och städa på däck.

Motorelev

Motorelev är en nybörjarbefattning och det krävs ingen utbildning alls, förutom certifikaten som krävs för all sjögående personal. Du arbetar med drift, underhåll och reparationer på i maskin tillsammans med handledare.

Mässman  

Mässman är en nybörjarbefattning och det krävs ingen utbildning alls, förutom certifikaten som krävs för all sjögående personal. Som mässman bistår man kocksteward i matlagningen och med hantering av råvaror, samt städar och tvättar ombord.

Lättmatros*

Som lättmatros arbetar man tillsammans med övrig däckspersonal med fartygets underhåll, till exempel målning, smörjning, hålla vakt på bryggan, lastning och lossning av last.

*Du kan också bli lättmatros genom att ha haft minst sex månaders sjötid som jungman.

Matros

När en lättmatros har arbetat 12 månaders sjötid (faktiskt arbetad tid ombord) kan man ansöka om att bli matros om det finns lediga tjänster. Det är liknande uppgifter som en lättmatros har, men ett snäpp upp i karriärstegen.

Motorman (vaktgående och befaren maskinpersonal)

Motormän arbetar med underhåll av maskinerna och kontrollerar, smörjer, byter ut reservdelar, reparerar och övervakar driften tillsammans med övrig maskinpersonal.

Har man inte gymnasieutbildning eller yrkes/vuxutbildning kan man också söka en tjänst som vaktgående maskinpersonal om man har arbetat som motorelev under minst 6 månaders sjötid och är man behörig som vaktgående maskinpersonal och har minst 12 månaders sjötid kan man söka till befaren maskinpersonal.  

Kocksteward

En kocksteward lagar all mat ombord till besättningen. I arbetet ingår också att göra inventeringar och beställningar som befälhavaren godkänner, samt ser till att allt i köket är rent och fint och att allt har rätt temperaturer. Till sin hjälp har kockstewarden en mässman.

Fartygselektriker

Fartygselektriker arbetar med underhåll av all elektrisk utrustning ombord. Det inkluderar bland annat felsökningar, reparationer och installationer.

För att få behörighet som fartygselektriker ska sökanden:

– ha fullgjort minst 12 månaders maskintjänstgöring*, eller

– ha fullgjort godkänd utbildning* och ha tjänstgjort minst 6 månader i fartygets maskinavdelning**, eller

– inneha kvalifikationer som Transportstyrelsen genom beslut i enskilt fall bedömt som likvärdiga de som fås genom godkänd utbildning samt fullgjort minst 3 månaders maskintjänstgöring*.

**Maskintjänstgöringen ska uteslutande ha bestått av arbetsuppgifter motsvarande de i en elektrisk verkstad och ha skett under uppsikt av handledare med nödvändig kunskap och erfarenhet för uppdraget.

Andre fartygsingenjör

Andre fartygsingenjörer ansvarar för den operativa driften av maskinerna. Man går vakt, planerar och utför driftsrutiner samt arbetsleder vaktgående maskinpersonal.

Utöver certifikaten för all sjögående personal krävs certifikaten; sjöpersonal med särskilda sjöfartsskyddsuppgifter, grundläggande sjukvårdsutbildning, avancerad brandbekämpning och räddningsfarkoster och beredskapsbåtar.

Efter godkända studier på sjöingenjörsprogrammet och fartygsförlagd praktik (300 dagar) samt 3-4 månaders el- och verkstadspraktik erhålls en sjöingenjörsexamen. Du kan då arbeta som andre fartygsingenjör på fartyg samt ansöka om behörigheten maskinbefäl klass V hos Transportstyrelsen.

Förste fartygsingenjör

Förste fartygsingenjör ansvarar för planeringen av fartygets underhållsarbete, teknisk- och brandutrustning. Man har också ansvar för inköp av reservdelar och förbrukningsmaterial samt arbetsleder manskapet i maskin.

Efter 12 månaders sjötid som andre fartygsingenjör finns möjlighet att söka behörighet som Maskinbefäl klass II och kan då söka tjänster som första fartygsingenjör.

Teknisk chef

Teknisk chef har den högsta positionen inom maskin med det övergripande ansvaret för fartygets maskiner och tekniska utrustning ombord, samt ansvar för maskinpersonalen och avdelningens ekonomi. Det ingår också administrativa uppgifter som varvsplanering och inspektioner av fartyget.

Efter 36 månaders sjötid som fartygsingenjör, varav minst 12 månader som förste fartygsingenjör, kan du ansöka om sjöingenjörsbehörighet och kan då söka till lediga tjänster som teknisk chef.

Andrestyrman

Under sin vakt ansvarar andrestyrman för navigationen på bryggan samt arbetsleder manskapet tillsammans med överstyrman. Man ansvarar också för underhåll och drift av livräddningsutrustning och har sjukvårdsansvar.

För att bli andrestyrman krävs fartygsbefäl klass V. Det krävs också komplettering av följande certifikat: grundläggande sjukvårdsutbildning, avancerad brandbekämpning, räddningsfarkoster och beredskapsbåtar, sjukvårdare ombord samt allmänt behörig radiooperatör i GMDSS.

Överstyrman (i Sjöfartsverket)

Överstyrman ansvarar för navigationen på bryggan, är personalansvarig för däcksbesättningen och har ansvar för säkerhet och underhåll av däckutrustningen. Tillsammans med andrestyrman ansvarar överstyrman för lastning och att det följer alla regler och säkerhetsföreskrifter. Du är ansvarig för navigationen på bryggan under din vakt.

För att bli överstyrman krävs fartygsbefäl klass I eller II. Man kan ansöka om fartygsbefäl klass II efter att ha arbetat 12 månaders sjötid som andrestyrman.

Det krävs också komplettering av följande certifikat: GOC-certifikat (högsta radiobehörigheten), sjukvårdare ombord, avancerad brandbekämpning.

Befälhavare

Befälhavaren har den högsta positionen på fartyget med huvudansvar för besättning, arbetsmiljö, säkerhet, lasthantering, navigation samt fartyget utrustning. Befälhavaren navigerar fartyget från och till kaj, medan överstyrman eller andrestyrman navigerar utomskärs.

Det ingår flertalet administrativa uppgifter och man blir länken mellan rederiet, andra mynsigheter och befraktare.

För att bli befälhavare behöver man vara sjökapten. Det kan man ansöka om efter minst 36 månaders sjötid som styrman, varav minst 12 månader som överstyrman.

Det krävs också komplettering av följande certifikat: skyddsansvarig ombord, grundläggande sjukvårdsutbildning, sjukvårdare ombord, avancerad brandbekämpning, räddningsfarkoster och beredskapsbåtar samt allmänt behörig radiooperatör i GMDSS.

Båtman (i Sjöfartsverket)

Båtmän transporterar lotsar till och från ett fartyg. Även sjöräddningsuppdrag ingår. Varje lotsbåt bemannas med två personer, där båtmannen fungerar som befälhavare som sköter och underhåller lotsbåtarna och lotsstationen.

För att arbeta som båtman krävs som lägst behörighet fartygsbefäl klass VI och examen maskinbefäl klass VIII.

Det krävs också komplettering av följande certifikat: begränsad behörig radiooperatör (ROC).

Lots (i Sjöfartsverket)

Lotsen arbetar med att navigera och manövrera fartyg till och från hamn. Det ställer höga krav på skicklighet och förmåga att anpassa sig till olika situationer och system.

För att bli lots krävs svensk sjökaptensbehörighet samt erfarenhet som seniorbefäl i handelsflottan. Vid anställning som lots ingår en obligatorisk grundkurs, SGFL på fyra-sex veckor, och därefter väntar en lotsaspirant tillsammans med kollegor i cirka ett år i det område man sedan ska lotsa. På vissa lotsstationer dröjer det upp till fyra år innan man är fullt utbildad och får sin lotsexamen.

Läs mer om yrket här!

Sjöfartsverket är en stor myndighet och här har vi även en organisation på land, till exempel ett rederi. Vi har också centrala funktioner som HR, IT, ekonomi, inköp och kommunikation. På huvudkontoret har vi en stor avdelning som heter Sjögeografi där vi gör alla sjökort. För att arbeta med det krävs en speciell utbildning, t.ex. Lantmätarprogrammet med inriktning mät- och kartteknik.

Sjöfartsverket ansvarar också för statlig sjö- och flygräddningstjänst inom svensk räddningsregion. Här kan man till exempel arbeta som helikopterpilot, vinschoperatör eller räddningsledare. Läs mer om det på Sjö- och flygräddningen.

Vi arbetar även med stora infrastrukturprojekt som Malmporten, där bland annat ingenjörer och projektledare arbetar. Håll utkik bland våra lediga tjänster - kanske hittar du ett yrke som passar dig! 

Utbildningar inom sjöfart

Det finns flertalet utbildningar som tar dig ut till sjöss, både på gymnasie- och universitetsnivå.

Gymnasieskolor med inriktning sjöfart

Härnösands gymnasium

Kalmars praktiska gymnasium

Lindholmen tekniska gymnasium

Marina Läroverket

Sjömansskolan i Stockholm

Törnströmska gymnasiet

Wisbygymnasiet

Öckerö seglande gymnasieskola

Universitet med inriktning sjöfart

Chalmers tekniska högskola

Linnéuniversitetet

Senast uppdaterad 2024-11-14