Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Karlskrona farled

Sjöfartsverket planerar åtgärder för att förbättra sjösäkerheten i farled 271 till Karlskrona hamn.

Bild på Karlskrona

Farleden till Karlskrona hamn har inte den standard som är önskvärd för dagens fartygstrafik med tanke på säkerhetsmarginaler och tillgänglighet. Vid dåligt väder och bristande siktför­hållanden finns en förhöjd risk för grundstötning och kollision. Möte mellan större fartyg är inte heller möjligt längs det aktuella farleds­avsnittet.

Behovet av säkerhets­höjande åtgärder har ökat succesivt utifrån de allt större fartyg som trafikerar farleden och den ökade omfattningen av tidtabells­bunden färjetrafik. För att höja säkerheten behöver farleden i ett område breddas och fördjupas till ett minsta djup om 12,0 meter samt i ett mindre område till 12,5 meter.

Säkerhetshöjande åtgärder

Sjöfartsverket planerar därför följande säkerhetshöjande åtgärder:

* Muddring och viss sprängning i och intill farleden söder om sundet mellan Aspö och Tjurkö, inom två områden med en sammanlagd bottenyta av cirka 76 000 kvadratmeter.

* Uppförande av två nya fasta sjömärken.

Planerad muddring bedöms kunna genomföras under cirka fyra månader och arbeten med sjömärken sker separat under cirka fyra till sex veckor.

Tillståndsprocessen

För åtgärderna kommer Sjöfartsverket att ansöka om tillstånd hos Mark- och miljödomstolen. Processen innefattar bland annat genomförande av samråd och framtagande av en miljökonsekvens­beskrivning. Den beskriver i sin tur miljökonsekvenser av projektet och förslag till skyddsåtgärder.

Sjökort Karlskrona
Åtgärder som ska genomföras i farleden.

Senast uppdaterad 2024-10-24