Innan du kastar loss – 10 tips
För att navigera i våra skärgårdar krävs det kunskap, planering och sjökort. Det är inte bara båten som ska förberedas för sjösättning.
1. Navigation
Sjökort är en färskvara och det är därför viktigt att ha den senaste uppdateringen ombord. Varje år sker det cirka 2 000 förändringar i Sjöfartsverkets sjökortsdatabas. Detta innefattar allt som påverkar sjökortsbilden, till exempel ändrade fyrsektorer, korrigering av djup och flyttade prickar och bojar. Informationen i sjökortsdatabasen ligger till grund både för Sjöfartsverkets papperssjökort och de flesta appar samt andra elektroniska navigationssystem som används av svenska fritidsbåtsägare.
För att underlätta för båtlivet producerar Sjöfartsverket båtsportkort, vilket är ett sjökort i mindre format. Det finns i dagsläget 16 olika båtsportkort som täcker in hela kusten och de stora insjöarna.
2. Väder och vind
Kunskap om vädret är avgörande för den som vistas till sjöss. Det är viktigt att följa väderprognoserna. Men lika viktigt är det att kunna tolka vad som rapporteras – sägs det att det är risk för åskbyar så betyder det också att det är risk för snabba och kraftiga väderomslag. Hastiga väderomslag, så kallat överfallsväder, är oftast mer riskabelt än utpräglat lågtrycksväder med ihållande vind och regn. Lyssna på den allmänna sjörapporten i radions kanal P1 och på kustväderprognosen i lokalradion.
3. Navigationsutbildning
Om du vill ta dig lite längre bort från hemmabryggan är en navigationskurs ett bra sätt att lära sig hitta rätt och veta hur du ska bete dig på sjön.
Förbered hela familjen genom att exempelvis läsa en kurs och ta förarintyg. Då lär sig hela familjen de grundläggande kunskaperna om bland annat väjningsregler, navigering, säkerhet ombord och även grundläggande kunskaper i väderrapporter.
Läs vår guide om hjälpmedel för navigering genom att klicka på denna länk!
4. Alla i båten ska ha flytväst
Antalet drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar skulle kunna minska avsevärt om alla hade flytväst på sig och det är framför allt män som struntar i den billiga livförsäkringen. Det räcker inte att barnen och hunden har flytväst. Om olyckan är framme och du drunknar så blir barnen lämnade ensamma i vattnet.
När du köper flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Ta hänsyn till simkunnighet och vattenvana. Om du behöver flytväst för ett enstaka tillfälle så går det på många platser att hyra eller låna. Till exempel har Svenska Livräddningssällskapet närmare 300 flytvästdepåer runt om i landet.
5. Ankare och lina
Ha ankare och ordentligt med ankarlina ombord. Med hjälp av ankaret kan du få stopp på båten om du till exempel driver. Men lika viktigt är det att ha tillräckligt med ankarlina. Om du är ute i en mindre båt – tänk på att ha med åror om motorn stannar. Använd alltid dödmansgreppet ombord så att motorn stannar om du skulle falla överbord.
6. Ingen alkohol på sjön
Att köra en båt i onyktert tillstånd är direkt förenat med livsfara för dig, för de ombord och för de övriga runt omkring dig. Men även övriga ombord behöver kunna hantera en nödsituation.
Är man onykter sätts ofta omdömet ur spel och man inser kanske inte konsekvenserna av att exempelvis ge sig ut för att simma, eller att ställa sig upp i en liten båt. Dessutom kan det vara svårt nog att i en stressig situation tala om var man befinner sig.
Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet.
7. Bogseringshjälp
För att ett larm ska klassas som sjöräddningsfall måste det föreligga fara för liv. Det händer att fritidsskeppare som står fast på grund, utan att sväva i livsfara, inser att de måste bekosta bärgning själva. Det är dyrt, om man inte har tecknat en assistansförsäkring eller är medlem i Sjöräddningssällskapet.
8. Möjlighet att larma
Ladda ner 112-appen på din mobiltelefon och se till att du har funktionen platstjänster igång. Larma via appen vid en olycka, då delges din position automatiskt. Räddningsresurserna har då bäst förutsättningar för att komma till din undsättning så snabbt som möjligt. Utomskärs är det bra att utrusta båten med en VHF-radio eller nödsändare som sänder via satellit.
9. Planera
Det lönar sig att tänka ett eller ett par steg framåt i allt man gör på sjön. Vad gör jag om jag får motorstopp eller går på grund? Vem ringer jag? Har du upprättat en färdplan som någon i land känner till – hur meddelar du dem att du kommit fram, alternativt ändrat i färdplanen?
10. Serva innan premiären
Ta det lugnt de första turerna för säsongen. Serva motor och rörliga delar inför varje säsong. Se över genomföringar, bränsle- och kylvattenslangar regelbundet. Och ta de första turerna nära land, det är många fritidsskeppare som gjort upptäckten att motorn inte är i toppskick först när de kommit en bit ut.
Senast uppdaterad 2024-05-08