Sjömätningsfartygen laddar om för nästa säsong
Nyhet 2025-12-15
Sjömätningssäsongen är nu officiellt avslutad för året och våra fem sjömätningsfartyg och besättningar går nu på efterlängtad vila.
Sjöfartsverkets sjömätningsverksamhet är en viktig del av sjösäkerheten genom att hålla farlederna säkra. Sjömätningarna ger viktig data om bottenförhållanden som sedan blir underlag till sjökort. Sjömätningen sker dels efter en långsiktig plan för att täcka upp de områden som inte är sjömätta med moderna metoder, dels efter kontrollprogram där marginalerna är väldigt små mellan fartygets skrov och botten.
— I år har vi även kunnat hjälpa till vid vissa incidenter som skett, till exempel när en pråm hamnade ur kurs och rammade fyren Flintrännan 4. Vi var snabbt på plats för att kunna utföra sjömätning för att avgöra hur man på säkrast sätt kunde få loss pråmen, säger Mats Uhrfelt, sjömätningschef på Sjöfartsverket.
Under året har sjömätningsresurserna även varit delaktiga vid grundstötningarna av fartygen Ali Aykin och Meshka i Öresund, något som var helt avgörande för att kunna bärga dem.
Sjömätningsfartygen kommer nu att gå på varv och få allmän upprustning, bottenmålning och uppdaterad elektronik så att de är redo att ge sig ut igen i början på mars nästa år om vattnet är isfritt.
— Det har varit ett relativt bra år för sjömätningsflottan med gynnsamt väder och inga större haverier har drabbat oss. Dock är fartygen ålderstigna så det krävs en hel del underhåll för att de ska bli klara för nästa säsong, fortsätter Mats Uhrfelt.
Sjöfartsverkets sjömätningsflotta består av de fem fartygen Jacob Hägg, Johan Månsson, Anders Bure, Gustav af Klint samt Peter Gedda. Fartygen använder främst flerstrålande ekolod som scannar av botten. Resultatet blir en detaljerad bild av botten som ligger till grund för sjökortstillverkningen.