Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

”En fantastisk kombination”

Rutinerade Hans Mattsson har senaste åren haft förmånen att både arbeta som lots i Göteborg och styrman på isbrytarna.

Hans Mattsson blickar ut över havet

I över 27 år har Hans Mattsson arbetat som lots i Sjöfartsverket. Först 15 år i Brofjorden, Lysekil, och därefter ytterligare 12 år i Göteborg.

”Innan jag blev lots var jag kapten på en tankbåt. När jag och min fru gifte oss kände jag att jag ville vara hemma lite mer. Som kapten blev det också mer pappersarbete för varje år, fler inspektioner med mera som inte riktigt var det jag ville hålla på med. Jag älskar att vara till sjöss, så lotseriet låg närmre hjärtat. Jag kunde vara hemma mer och ändå ha en fot i sjöfarten.”

I Göteborgsområdet är det varierat och trafikerat, något som Hans gillar.

”Här är det en väldigt varierande sjöfart, från 400 meters containerfartyg till små tankbåtar. Och hamnen är intensiv med mycket trafik, så även i lederna. En lots kan hinna upp till fyra lotsningar på en dag och runt 250 lotsningar per år. Många fartyg och båtar har lotsdispens också som ska trängas på samma ytor, så det händer mycket här.”

Sedan tre år tillbaka har han kombinerat lotsyrket med att vara styrman på isbrytarna Ale och Ymer under issäsongen.

”Jag älskar lotsjobbet, men efter att ha gjort det i så många år kändes det spännande att få komplettera med något nytt. På isbrytarna är det mycket båtkörning, det är kul! Och det behövs fler styrmän under säsong där också.”

För att kunna arbeta som styrman på en isbrytare krävs att man först går en isbrytarutbildning med teori, praktik, simulator och hemmastudier i cirka tre veckor, därefter som elev en säsong. Formellt har han varit fastanställd som lots, men har lånats ut till isbrytningen de fyra månaderna som issäsongen pågår. Och att kombinera lotsning och isbrytning är inget han ångrar.

”Det är en fantastisk kombination. Isbrytningen har bra besättningar och fina fartyg. Man gör verkligen en samhällsinsats, och det är både nyttigt och stimulerande.”

Sedan årsskiftet 2024/2025 är Hans pensionerad lots, men kommer från sluter av januari till och med maj vara styrman på Ymer ännu en säsong. Även om det inte alltid är ultimata förhållanden att lotsa i, är det mycket som Hans kommer att sakna med yrket. 

”Framförallt kollegorna och det sociala. Men såklart också lotsningen, när man sitter med en skeppare, tar en kopp kaffe och ser solen gå upp över Göteborg.”

Mattsson_2

Senast uppdaterad 2025-01-14